donderdag 30 april 2009

Wie is de mol - wat ging er fout?

Gisteravond is Wie is de mol - Leeuwarden afgelopen en zoals velen van jullie al weten, heb ik niet gewonnen. De vraag blijft dan: wat ging er fout?
Eigenlijk ging er niet heel veel fout. Ik had vanaf de eerste avond de juiste mol in het vizier, maar zoals dat nou eenmaal hoort bij het spel, ga je in eerste instantie vooral spreiden en alle mogelijkheden open houden. Op zondagavond dacht ik er wel uit te zijn: Tim is de mol. Maar ik had het gevoel dat ik daar niet alleen in stond en dat ik zelf totaal niet verdacht was. Ik heb die hele nacht dus slecht geslapen, omdat ik een nieuwe strategie moest uitdenken.
En de volgende dag was de strategie uitgedacht. Vlak voor de test gebruikte ik mijn amulet om mijn mana te vergroten (dat was de gimmick van dit jaar). Die mana wilde ik dan ruilen met Tim voor informatie over hem (onder het mom van 'dan kan ik foute antwoorden op de test wegstrepen'. Het was mij natuurlijk eigenlijk om zijn goede antwoorden te doen.) Zo wilde ik mijn informatieachterstand over Tim inhalen.
Maar tussendoor moest ik eerst de test nog maken. Ik begreep de eerste twee vragen verkeerd en kwam bij de derde vraag daar pas achter. In milde paniek heb ik de derde vraag toen maar snel beantwoord, omdat ik ook niet te lang wilde treuzelen (tijd is ook belangrijk). Vraag 4 t/m vraag 7 waren heel specifieke vragen over het opgaveformulier van de mol: die antwoorden had ik nog niet en wilde ik juist vanmiddag verzamelen. Desondanks ging er toch weer veel te lang over nadenken. Dat gaf me nog 3 vragen om te compenseren en besloot dan ook die vol op tim te gooien. Daarvan wist ik er eentje nog eens niet, dus zo eindigde ik met twee goede antwoorden en een langzame tijd. Dat was helaas niet genoeg.
Toen viel ik dus af en heb ik geprobeerd me er een beetje over heen te zetten. Omdat ik kon recapituleren dat ik sowieso twee vragen op Tim goed zou moeten hebben, trok ik daarom maar de conclusie: hij zal het wel niet geweest zijn. Maar ook toen hield ik nog rekening met de mogelijkheid dat ik wel goed zat, maar dat twee goede antwoorden niet voldoende was. Ik dacht echter wel: ik heb verloren, dus het zou wat arrogant zijn om te zeggen dat het toch nog steeds Tim is.
Maar Tim was het dus wel. Het klinkt nu misschien een beetje als een tragisch verhaal, alsof mij groot onrecht is aangedaan, maar zo is dat niet bedoeld. De test ging slecht, omdat mijn concentratievermogen na een paar dagen weinig slaap en veel paranoïa, volledig verloren was. Ik had de balans in het spel anders moeten leggen en niet alles tegelijk proberen te doen. Wat dat betreft ben ik tijdens het spel keihard tegen mijn eigen beperkingen aangelopen en heb ik ook ervaren hoe moeilijk het spel te spelen is als kandidaat. Ik ben blij dat ik heb meegedaan en zou het voor geen goud hebben willen missen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten