donderdag 16 december 2010

Onduidelijk flirten

Ik heb niet het gevoel dat ik bijzonder goed ben in de bedoelingen van mensen lezen. Soms ben ik scherp, zoals toen mijn zus mij nadrukkelijk vroeg om een keer te komen eten. Mijn zus zou in een paar maanden trouwen en ik had wel door dat ze iets in haar schild voerde. Uiteindelijk bleek ze mij als ceremoniemeester te willen vragen.
Maar toen ik een paar maanden geleden werd uitgenodigd (met de rest van de familie) om langs te komen, had ik het weer niet door. Ze bleek uiteindelijk zwanger te zijn. De vriendin van mijn broertje was wel achterdochtig geworden en had wel door dat er iets speelde. Ik was volledig naïef. Misschien kwam het ook doordat ze me via msn van het voornemen iedereen bij elkaar te krijgen had geïnformeerd. Erg casual.
Maar gelukkig ben ik niet de enige idioot die hier rondloopt. Vaak genoeg merk ik dat het verrassend makkelijk is om mensen om de tuin te leiden. Het veld waarin dit het meest lijkt voor te komen, is de romantiek. Ik ben vaak genoeg in gesprekken geweest, waarin ik openlijk liep te flirten, terwijl afgezien van de vrouw in kwestie niemand het door leek te hebben. Ik dacht vaak genoeg 'dit ga ik later terugkrijgen' of zelfs - als de situatie heel ongepast is - 'hier ga ik gezeik mee krijgen'. Maar niets van dat alles. Deels zal dat er mee te maken hebben dat het nooit helemaal duidelijk is en dat mensen zich beschaamd voelen om je er dan achteraf mee te confronteren. Maar deels omdat mensen het oprecht niet door hebben. Want als je het door hebt, zou je mij niet ondertussen gaan proberen te koppelen aan nog weer andere mensen.
Het mooie van zulke situaties is dat je zelf ook nooit zo goed door hebt wat je aan het doen bent. Je klooit maar wat aan en je weet wel dat je je op glad ijs aan het begeven bent. Ik vind die spanning geweldig leuk. Maar verder ben ik eigenlijk best een keurige jongeman en pak ik zelden door. Misschien is het wel minder leuk als je echt succes hebt. Dan verdwijnt gelijk een groot stuk van de spanning.
Zulke onduidelijkheden zijn gelijk de charme van het flirten. Ze voeden spanning. Die spanning heeft een prijs, je kunt je moeilijk oriënteren en je weet bijzonder slecht waar je staat. Een bron van frustratie!
Een tijdje geleden kwam ik in een bijzonder onwaarschijnlijke maar prachtige uitgangssituatie waarin dit probleem niet meer bestond. Ik had met iemand afgesproken en wist niet zeker of het een date was of niet (uiteindelijk is het niets geworden trouwens). Een paar dagen ervoor sprak ik een vriendin van haar. Die had al gehoord van het feit dat ik met haar vriendin ging afspreken. Ze zei erbij dat haar vriendin nou niet zo goed wist of het nou een date was of niet.
Ik moest lachen en zei dat ik het ook niet wist. En het was wel best zo. Ik achtte de kans goed aanwezig dat deze informatie teruggespeeld zou worden. En dus had ik via via met de andere partij afgesproken dat we niet zeker wisten of het een date was of niet. Het spanningsvlak bleef bestaan, maar toch wist je vooraf precies waar je aan toe was.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten