zondag 11 oktober 2009

Wereldmuziek

Ik heb ongeveer een maand geleden alle edities van 'the Rough Guide to' op een reisvolgorde gezet. Ik ben vervolgens vertrokken om deze pakweg 2700 nummers allemaal af te luisteren. Zo trok ik door naar het zuiden van Europa, ging ik via de Kaapverdische eilanden naar Brazilië. Zo werkte ik Zuid-Amerika, Noord-Amerika door. Daarna keerde ik terug voor de rest van Europa, Midden-Oosten, Afrika en via een enorme boog de rest van Azië.
Op reis gaan door de wereldmuziek is eigenlijk een beetje als echt op reis gaan door de wereld. Het is best leuk en spannend, maar van tijd tot tijd ben je het wel een beetje zat dat alles om je heen onbekend is en dan verlang je naar iets vertrouwds, waar je meer houvast aan kunt ontlenen. Toch moet je gewoon doorzetten en dan is het allemaal wel leuk.
Maar in ieder geval: de conclusies van de reis. Hier de top 10:
10. Braziliaanse Hip-Hop (Verrassend fris)
9. Centraal Azië (Wereldmuziek zoals het bedoeld is)
8. Aziaanse Underground (Electronica gemengd met traditionele muziek)
7. Calypso Gold (Trinidad, simpele teksten met goede ritmes)
6. Balkan Zigeuners (traditionele balkan feestmuziek)
5. Chicago Blues (Blues zoals die uren achter elkaar gespeeld zou kunne worden)
4. Afrobeat Revival (vnl. West-Afrika, zeer funky)
3. Ethiopië (Veel jazz-achtige muziek)
2. Classic Jazz (V.S., stiekem was ik er al mee bekend. Wildere en rauwere muziek bestaat haast niet.)
1. Cumbia (Colombia, de grootste openbaring komt toch uit Zuid-Amerika, ritmes lopen perfect en blijft altijd swingen.)

Helaas zijn er ook dingen die iets minder goed in de smaak vielen. Ik was niet zo'n fan van Fado, de Andes (panfluiten), Centraal Amerika, Native Americans, Sufi, Congolese Soukous, Australische Aboriginals en de traditionele muziek uit India.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten