dinsdag 20 oktober 2009

De relaties van anderen

Ik word eigenlijk zelden gelukkig van het nieuws dat mensen die ik ken een relatie hebben. Daarin zit stiekem ook een element van puberale jaloezie. Zolang ik nog single ben, gun ik andere mensen hun geluk eigenlijk niet. En vaak genoeg had ik een klein beetje hoop op de interesse van de vrouwelijke kant van de relatie. Het feit dat ik eigenlijk nooit probeer dergelijke relaties stuk te maken, heeft meer met lafheid te maken dan met hogere en nobelere motieven. Waar ik vervolgens wel blij van word, is als ik elementen in een dergelijke relatie zie, die mij niet aan zouden staan. Ik voel me dan bijzonder content met hoe alles gelopen is en vooral over het feit dat ik níet in die relatie zit.
Gelukkig heb ik ook enkele goede vrienden die ik het bijzonder gun. In zo'n geval word ik wel blij en dan vooral om hun blijdschap. Maar zelfs hier is er een wrang element in het spel. Het voelt alsof je een geheim onuitgesproken verbond hebt gesloten met al je vrijgezelle vrienden dat je aan die burgerlijke onzin niet meedoet. Het nieuws dat zo iemand plotseling bezet is, voelt als verraad. Tegen wie moet je dan in het vervolg zeuren dat dat hele liefdesspel maar onzin is? Het is niet dat ik het niet begrijp dat ze het verbond hebben verraden. Ik zou het zelf net zo gemakkelijk doen, net als ieder ander in dat verbond. Het geheime onuitgesproken verbond lijkt erin te bestaan dat iedereen het verbond verbreekt, zodra hij de kans krijgt.
Nee, de relaties die het gemakkelijkst te verteren zijn, zijn relaties tussen twee mensen die je absoluut niet mag. Zulke relaties vervullen je met walging tot je tot het besef komt dat vervolgens beide personen wel in één klap van de relatiemarkt zijn verwijderd. Je realiseert je dan dat het zo eigenlijk maar beter is.
Al met al zijn er dus genoeg redenen om ontevreden zijn met de relaties van anderen. Zo hoorde ik laatst van relatie waar ik ook bijzonder ontevreden over werd, maar om redenen die ik niet zo gemakkelijk kon plaatsen. Ik mag beide personen best wel, maar ook weer niet zo hard dat ik het gevoel dat er één of ander geheim verbond verbroken wordt, nu ze plotseling bezet zijn. En ook al gaat het om een best leuk meisje, ik kan oprecht zeggen dat ik nooit enige romantische interesse in haar heb gehad. Nee, wat mij tegenstond aan het nieuws is dat ik weet dat er andere gegadigden waren en dat die nu in één klap van het speelveld werden geveegd. En dat het toch niet zo heeft mogen zijn, is zuur, voor mij natuurlijk minder dan voor die mensen.
Ik probeer met voor te stellen wat dat zou betekenen dat iemand waarop je toch bijzonder verliefd bent er vandoor gaat met iemand die het eigenlijk totaal niet heeft verdiend. Ik weet maar al te goed dat de wereld hard, wanordelijk en onrechtvaardig kan zijn. Je kunt alleen maar hopen dat de chaos ooit zo uitvalt dat alles goed toch weer goed komt. Je kunt niet altijd krijgen wat je wilt, maar als je het probeert, zul je soms ontdekken dat je krijgt wat eigenlijk nodig hebt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten